Poate că e bine să începi cu începutul: Care este motivul pentru care vrei să faci sport?

Răspunsul a devenit aproape un automatism: ”E sănătos!”,  ”Trebuie să slăbesc!”, ”Așa trebuie!”.

Mulți dintre noi iau aceste afirmații ca fiind credințe proprii și pleacă la drum convinși că se vor ”ține de treabă”. Sunt totuși surprinși când descoperă că planul cu sportul nu ține. Scuzele sunt multiple: lipsa timpului, alte priorități, dificultatea exercițiilor, lipsa unor rezultate rapide, distanța până la sală și multe alte motive cât se poate de reale. Și nu sunt ironică atunci când spun că sunt motive reale. Chiar sunt! Și sunt pentru că, de cele mai multe ori, cei care renunță la activitatea fizică nu își cunosc adevăratul motiv (intern, personal, autentic) pentru care își doresc să facă sport – iau afirmațiile de mai sus ”E sănătos!”,  ”Trebuie să slăbesc!”, ”Așa trebuie!” ca fiind propriile motivații. Și e greu să te ții de treabă când motivația nu îți aparține.

Și aici vă povestesc din experiență proprie. Pentru mine, sportul reprezenta un efort absolut inutil. Mă consideram o persoană sănătoasă, cu greutatea nu am avut probleme, iar … ”așa trebuie” nu avea nicio logică. Cine zice că așa trebuie? De ce trebuie? Nu mă convingea nimeni că sportul ar fi o activitate benefică pentru mine, ba mai mult, în generală și liceu erai chiar cool dacă aveai scutire de la sport (cel putin așa era pe vremea mea 😉 … ), și bineînțeles că voiam să fiu cool.

Și mai caraghios era faptul că, de curiozitate, încercam să înțeleg oamenii din jurul meu care făceau sport și nu reușeam. Efectiv nu înțelegeam ce îmi spun, mai ales că aveau aproape toți aceeași poezie: ”odată ce începi, o să vezi că vei avea mai multă energie, mai mult chef de viată, mușchii tonifiați și o să simți nevoia să faci tot timpul sport”. Și ajungeam, iar la concluzia mea – mie nu îmi trebuie pentru că mă obosește, pierd timpul aiurea și, în final, chiar e inutil.

Am descoperit între timp că, de fapt, totul ținea de motivația mea internă, ceea ce mă determina să fac/să nu fac o anume activitate, de motivul adânc care mă determina să fac o schimbare. Odată descoperit motivul autentic pentru care îmi doream să fac un lucru, situația se simplifica, găseam timp, îi dădeam prioritate, aveam contexte favorabile, toate se ”legau”.

Atunci când am clarificat motivația internă, reală, am decis conștient și în acord cu propriile credințe să întreprind anumite acțiuni, iar lucrurile s-au simplificat și am început să merg cu regularitate să fac exerciții (asta pentru că eram novice și aveam nevoie de supraveghere în execuția exercițiilor) și am mai mult de jumătate de an în care am făcut săptămânal sport.

Dacă sportul devine într-adevăr o prioritate pentru tine, pentru că ai decis că e important pentru tine, vei găsi timp să îi acorzi, vei găsi moduri inovative să faci mișcare, soluții simple să menții motivația și să treci peste foarte probabilele provocări.

Și soluțiile vor veni și vor fi atât de multe…dar atât de multe, ca practic te vei uimi și vei râde de piedicile pe care le puneai înainte.

Vei descoperi că vrei să faci mișcare/sport, iar drumul de 30-40 min. până la sală era doar un impediment pus inconștient ca să nu te duci prea des, că lipsa timpului era lipsa unei priorități eficiente, etc.

O clienta mi-a spus că ei îi place foarte mult să petreacă timp cu cele mai bune prietene și că mersul la sală ar priva-o de această plăcere. A fost extrem de încântată să realizeze că, de fapt, ar putea să găsească o clasă de pilates/yoga/zumba/etc. comună la care sa meargă împreună. (Și, da, asta facem în coaching, punem sub semnul întrebării niște situații pe care clientul le vede fără soluție astfel încât tot el să reușească să găsească soluția optimă și să învețe să folosească ”aceeași procedură” pentru alte situații asemănătoare).

Poate dacă vrei să faci un număr minim de pași pe zi, nu e nevoie să îți iei 40 min. libere în parc ci doar să parchezi mașina mai departe de serviciu și să mergi pe jos, sau urci sau să cobori scările acasă sau la birou. Există tutoriale cu exerciții de intensitate mare și rezultate foarte bune care nu îți iau mai mult de 15 min.

Nu pare mare lucru, dar efectul cumulat poate deveni de impact.

Iar despre exerciții fizice, tot ce pot să spun este că e foarte important să alegi exerciții utile pentru tine și să înveți să le execuți corect. Unde se desfășoară este foarte putin relevant. Nu ai nevoie de o sală anume, de un super echipament de sport, de 2 ore ca să faci exerciții. E important să îți dorești să le faci și vei găsi și timp și loc și tot ce ai nevoie să îți pui un pic corpul la lucru.

Obiceiul util pe care îl propun este exercițiul de a face ORDINE în VIAȚĂ, de a găsi motivația autentică pe care să o folosești ca sprijin în ceea ce îți propui. Acțiunile pe care le faci obligat nu îți aduc plăcere și maximul pe care îl poți învață din experiența aceasta este ce nu vrei să faci. Odată ce reușești să îți descoperi propriile priorități, vei găsi energia și creativitatea necesară să-ți construiești o viață mai frumoasă, cu mai multă voioșie și sănătate.

Photo by Dominik Wycislo on Unsplash